Mindfulness Yoga Hoa Spinoza

Do 9 maart Spinoza Studiedag

"Doe het eens anders?!"

Workshop: Mindfulness begint bij jouzelf.


Meer info volgt binnenkort op deze pagina. 

















Mindfulness: een leven vol aandacht.

21 november '22 en 17 januari'23:

14.30-17.30 u


“Happy teachers change the world.”


Misschien heb je tijdens de zomervakantie dit gevoel kunnen ervaren: 

je was je bewust van je omgeving, je lichaam, de geluiden, geuren en kleuren om je heen, je ademhaling was rustig en gelijkmatig en het was alsof alles opgenomen werd door jouw geest en jouw lichaam. En het was goed zo. Een moment van geluk en tevredenheid.


Rick Hanson (Ph.D. psycholoog, VS) noemt dit wel: de positieve neuroplasticiteit en de helende werking van een positieve gebeurtenis als we die bewust ervaren. Iets dat als tegenwicht kan functioneren tegen de natuurlijke en evolutionair bepaalde aanleg en eigenschappen van het brein: om vooral te focussen op negatieve ervaringen. Zo kan Mindfulness een work-out zijn voor je brein, maar dan meer een work-in.


Door naar binnen te keren werken we aan zelf-inkeer en zelf-inzicht. Om vervolgens na deze aandachtsoefeningen onze wijsheid en compassie te kunnen delen met de wereld, waaronder met onze leerlingen en collega’s op school. Wat laten we los? Wat willen we veranderen? Op zoek naar een leven en loopbaan met aandacht voor ons zelf en de ander.


Na een eerste kennismaking met Mindfulness vorig jaar, gaan we verder met deze workshops Mindfulness. Nu met nog meer tijd en aandacht voor de betekenis van Mindfulness in het onderwijs, de werking van het brein en oefeningen in aandacht geven. Ook zal kort een uitleg volgen over de geplande 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction training (de wetenschappelijk ontwikkelde en beproefde methode van dr Jon Kabat-Zinn) voor mensen werkzaam in het onderwijs (aug-okt 2023).


Practische aandachtspunten workshop:

  • je kan deze workshop volgen in aansluiting op de kennismaking van vorig jaar maar ook los of zelfstandig
  • ervaring met mindfulness of mediteren is niet vereist
  • het is handig om ruim en soepel zittende kleding aan te trekken (eventueel in laagjes) en schoenen die makkelijk uit kunnen (met eventueel een extra paar warme sokken erbij)
  • in de ruimte voor mindfulness en yoga zijn matjes, kussentjes en hulpmiddelen aanwezig, maar ook stoelen en tafels
  • er zal een paar keer thee met wat snacks geserveerd worden. De HOA verzorgt mbv catering een avondmaaltijd om mee naar huis te nemen.


Na deze workshop 

  • heb je kennis genomen van de betekenis van mindfulness en de ontwikkeling van technieken om te werken aan een leven met meer ontspannenheid, tevredenheid, compassie en uiteindelijk: vrijheid
  • heb je een beter inzicht in de werking van het brein volgens de oude inzichten van de Boeddhistische psychologie en de nieuwste inzichten van neuro-psychologen
  • heb je een idee van de mogelijkheden van mindfulness voor en in de klas op basis van onderzoek en praktijkervaringen
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden om een training te volgen op basis van een wetenschappelijk onderbouwde en beproefde mindfulness methode, maar dan aangepast voor en door mensen werkzaam in het onderwijs (dus niet voor de leerlingen, hoewel wij zeker geloven dat leerlingen indirect zullen profiteren van een “Happy Teacher”!)                                                                                        

Yoga op school: beweging en verstilling.

21 november '22 en 17 januari '23:

17.30 - 18.30 u


“All your issues are in your tissues.”


Goede voornemens maken hoort bij een nieuw schooljaar, een nieuw kalenderjaar en voor diegenen die regelmatig yoga en mindfulness beoefenen: een nieuwe dag. Elk moment opnieuw mogen beginnen en het als een uitdaging zien om zoveel mogelijk uit de situatie te halen wat erin zit. Of in de situatie berusten. Het onderscheid kunnen en durven maken in dat wat je kan veranderen en niet. Dat kan een mooie intentie vormen voor ons persoonlijk leven, maar zeker ook voor ons werk met de  leerlingen. Maar, eerlijk is eerlijk: dat is niet altijd makkelijk. Yoga helpt je om grenzen te verkennen, te accepteren of te verleggen. Dit kan ruimte creëren in je lichaam en in je hoofd. Zodat je verder weer goede en gezonde keuzes kan maken. 


Veel mensen in het onderwijs hebben regelmatig last van de werkdruk, van frustraties of van het gevoel “geleefd te worden”. Daar komt nog bij dat steeds meer tijd achter de computer wordt doorgebracht: veel van het over- en thuiswerk vindt plaats achter de schermen. Dit alles voelt soms niet goed: je bouwt stress op in het lichaam en dat heeft weer effect op je geestelijk welbevinden. Het goede nieuws is dat je zowel preventief als curatief veel kunt doen aan het gezond houden van brein, geest en lichaam. In de oude, meer Oosterse filosofieën worden het lichaam en het brein ook als één onderdeel gezien en nooit als gescheiden onderdelen. De balans (her)vinden en de energie weer laten stromen is één van de belangrijkste doelen van de yogalessen. Ook het verhogen van lichaamsbewustzijn kan handig zijn als je voor de klas staat. Verder is het altijd fijn om iets te kunnen doen aan zaken als rugpijn, stijve schouders of nek. Ook hier geldt: oefening baart kunst. Maar hoe daag je jezelf hierin elke keer weer opnieuw uit? Door samen op school aan yoga te doen!


Het belang van de beoefening van yoga en mindfulness wordt met de jaren duidelijker en bekender. In de wereldwijde bestseller The Body Keeps the Score van  Bessel van der Kolk (MD, klinisch psychiater, VS) wordt de werking van yoga (“bewust-zijn in beweging”) gekoppeld aan het verwerken van psychisch leed, trauma én stress. Citaat over de beoefening van bijvoorbeeld yoga: “ 


(...) but it’s interesting that it’s so much more satisfying to do yoga in a group than by yourself. There’s a likelihood that doing yoga in groups may activate the mirror neuron system of the brain, which is a system damaged by trauma, so practicing yoga and meditation in groups might give people a deeper sense of belonging.”


Tijdens deze workshop besteden we aandacht aan de betekenis van yoga voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, de wisselwerking tussen de ademhaling, het brein en het lichaam en de bijzondere effecten van yoga en meditatie op ons zenuwstelsel. De workshop is gericht op de eigen ervaring op dat moment. Het belang van de uitademing en het accpeteren van grenzen. Ook zal kort iets verteld worden over de mogelijkheden om op Gymnasium Novum gezamenlijk yoga te beoefenen.


Na deze workshop 

  • heb je kort kennis genomen van de betekenis van yoga en 
  • heb je ervaren wat oefeningen uit de Hatha en Yin yoga kunnen betekenen om te werken aan een leven met meer ontspanning, flexibiliteit, kracht en balans
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden om mee te doen aan de wekelijkse yogalessen die geboden worden op het schooltoneel van Gymnasium Novum.