“Wat neem ik mee: de ademruimte bij stress of drukte en enkele inzichten uit het boek en de cursus, met name: (1) het verschil tussen doe- en zijnsmodus (2) aandacht voor fysieke sensaties (vooral ademhaling) geeft mentale ruimte en energie (3) (negatieve) gedachten/emoties zien voor wat ze zijn > emotioneel de-escaleren.”
R.S.
“Als ik opmerk dat ik 'opgebrand' ben, weet ik nu hoe ik voor mezelf kan zorgen, hoe ik een stap terug kan doen (en ben ik ook meer geneigd dit daadwerkelijk te doen)”
J.C.
“Ik voel voor het eerst mijn lichaam- als ik nu een emotie voel opkomen kan ik dat in mijn lichaam voelen en rustiger en adequater reageren op prikkels.”
G.deH.
“Als docent hoop ik komend schooljaar vooral meer begrip (geen goedkeuring) te kunnen opbrengen voor (ongewenst) leerlinggedrag, door het mindful te benaderen!”
R.S.
“(...) hoe belangrijk en goed het is om regelmatig uit de automatische piloot te stappen met een korte meditatie; dat het eigenlijk van de zotte is dat deze kennis niet standaard op scholen wordt aangeleerd en geoefend.”
JC
“Ik hoop dat er mensen komen, want ik vond het zeer de moeite waard en dus een absolute aanrader!”
GdeH.
Wat wil jij als docent meenemen voor in het komende schooljaar?
"De minibreaks: regelmatig even voelen hoe ik zit, hoe ik adem, waar ik onnodig spanning vasthoudt. Als ik opmerk dat ik 'opgebrand' ben, weet ik nu hoe ik voor mezelf kan zorgen, hoe ik een stap terug kan doen (en ben ik ook meer geneigd dit daadwerkelijk te doen). Langere (bodyscan)meditaties, yoga (nidra) wanneer ik er zin in heb.
Het Oefenboek werkt prima. Ik vond ook je ppt heel fijn! De plaatjes, de citaten/verhalen die daarin staan en/of die je voorlas, de linkjes naar het onderwijs..."
J.C.
It is a very important practice. Live your daily life in a way that you never lose yourself. When you are carried away with your worries, fears, cravings, anger, and desire, you run away from yourself and you lose yourself. The practice is always to go back to oneself.
Thich Nhat Hanh