The Teaching Buddha

The Teaching Buddha als symbool


In de yogalessen ligt de nadruk op de fysieke beoefening van houdingen (asanas). Het doel is om de energie te laten stromen, bewust-zijn te stimuleren, te ontspannen en te werken aan kracht, flexibiliteit en balans. Alles wat we oefenen op de mat kunnen we gebruiken naast de mat, in het klaslokaal en daarbuiten, op school en in ons privé-leven.


Voor elke les op dinsdag stuur ik per mail iedereen die zich hiervoor heeft opegegeven een korte toelichting of uitleg over het thema van de volgende les. Een paar lessen lang besteed ik bijvoorbeeld aandacht aan een filosofische tekst, een bepaald lichaamsdeel, organenpaar, meridianen of chakra, een mentale kwestie of staan we stil bij (en bewegen we mee met) het seizoen van dat moment. Altijd zal de onderwijspraktijk hierbij op de achtergrond een rol spelen: niet om tijdens de les aan je werk te denken, maar om je bewust te worden van ideeën over bijvoorbeeld:


ego en identiteit

intuïtie en energie

bestemming en wijsheid

kracht en kwetsbaarheid

controle en doorzetten

verlangen en passie

acceptatie en loslaten



Je kunt je opgeven voor de yogalessen, mijn Facebookpagina volgen, de yogales-mails ontvangen en de blogs lezen. 


De yogalessen en de Teaching Buddha vormen een combinatie om te kunnen werken aan "body, mind en spirit".

Zo kan ik mijn ervaringen met de lusten en lasten van het onderwijs combineren met mijn ervaringen in de fysieke en meer filosofische aspecten van yoga. Voor wat dit laatste betreft zal ik inspiratie putten uit de Yoga Sutras van Patanjali, De Bhagavad Gita, het Boeddhisme, de leer van Advaita of non-dualisme en het Taoïsme.


Voor wat betreft de meer fysieke aspecten van yoga bestudeer ik vaak nog de boeken, filmpjes of artikelen van onder andere B.K.S. Iyengar, Sarah Powers en Anoshe Overington en van Edwin van Oostwaard, Peter Roussel en Judith Lasater. Voor het belang van goed en diep ademen heb ik veel geleerd van de Amerikaanse adem- en yogateacher Max Strom. Verder lees ik bijna elke uitgave van Yoga Journal (sinds 2004!!), Yoga Magazine en International Yoga.


Als het gaat om Mindfulness heb ik veel geleerd van Jon Kabat-Zinn en Jack Kornfield en inspireert Tara Brach mij bijna elke week weer opnieuw (allen uit de VS). Daarbij is het werk en onderzoek van (neuro-)psychologen en psychiaters als Rick Hanson, Dan Siegel, Richard Davidson en Bessel van der Kolk (ook allen uit de VS) van groot belang om de werking van het brein en de connectie met het lichaam beter te begrijpen. Velen onder ons keren uiteindelijk altijd weer terug naar de bron en leraren als Thich Nhat Hanh en Pema Chödrön. Thich Nhat Hanh (overleden op 21 januari 2022) is mijn belangijkste leermeester en raakt mij vooral ook als het gaat om de leer van het zogenaamde Engaged Buddhism. In feite komen zo de vakken waarin ik onderwijs op school (te weten: maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en burgerschapsvorming) samen met de leer van het Boeddhisme en de interesse in bewust-zijn ook wel de principles of "interbeing of interconnectedness" genoemd. 


Het Buddha-beeldje dat ik als symbool gebruik voor deze pagina is de Boeddha die onderwijst. Dit is onder andere aan zijn hand-houding (mudra) af te lezen. Het is de belichaming van wijsheid en compassie. Het is de Teaching Buddha.