The highest function of education is to bring about an integrated individual who is capable of dealing with life as a whole.
Mindfulness en Onderwijs: Onderwijs Bovenwijs
Sommigen spreken van een stille revolutie: de introductie van Mindfulness in allerlei situaties, domeinen en instituten. Mindfulness op het werk, in instellingen voor zorg, in de gevangenissen of jeugdinrichtingen, binnen Defensie, voor leiders en leidinggevenden of: "gewoon op school"?!
"A quiet revolution is taking place in schools around the world. Mindfulness is a research-backed technique being introduced in education. Students are becoming more focused, more compassionate, more self-regulated, and stronger academically. Teachers are becoming less stressed, more compassionate, and more satisfied in their jobs."
In een mooie, korte, TED-lezing legt de docente Amy Burke uit wat Mindfulness haar bracht toen zij stress ervoer als DOCENT en geen plezier meer had in het lesgeven. Trefwoorden uit haar verhaal:
Mindfulness in Education, Learning from the Inside Out: Amy Burke at TEDxAmsterdamED 2013. Zie ook de lezing en link hiernaast.
Maar ook voor LEERLINGEN kan een kennismaking met Mindfulness veel betekenen. De laatste tijd verschijnen er regelmatig artikelen en onderzoeksrapportages waaruit blijkt dat jongeren veel te maken hebben met stress. En hoewel een zekere mate van stress normaal is in het leven, zeker een schoolgaand of studerend leven, benadrukken onderzoekers dat er sprake lijkt van een toename in negatieve gevoelens onder jongeren: gevoelens van onrust, paniek, somberheid of depressie. Sommige jongeren hebben te kampen met slaapproblemen, ervaren stress in het maken van keuzes, het omgaan met de social media of ondergaan lastige periodes als gevolg van veranderingen in gezinssamenstellingen of moeten zij al op jonge leeftijd ervaren wat een groot verlies in je leven betekent.
Een mooie documentaire over presteren en stress (33 min) en een leuk college van Thijs Launspach Msc., psycholoog aan de Universiteit van Amsterdam (12 min) kan je hiernaast bekijken. Launspach legt je haarfijn uit waarom al die millennials uitgeblust thuis zitten. En wat je op universiteiten en Hogescholen ziet.... helaas: dat zien wij ook al in het voortgezet onderwijs!
Mindfulness is geen wonderpil of simpel trucje. Het gaat om een verandering in jouw levenshouding: je bent je bewust van je handelen, je niet-handelen en van jouw keuzes hierin. Door middel van het even stoppen, stil zijn, ademen en ervaren, leer je jezelf beter kennen. Leer je voelen wat jouw grenzen zijn, jouw behoeftes en jouw mogelijkheden. Leer je de realiteit beter zien zoals die is en kan je werken aan accepatie van iets dat je niet kunt veranderen. Of aan het veranderen van iets waar je wel invloed op kunt uitoefenen.
Mindfulness is, tot slot, een practice: alleen door het regelmatig oefenen van aandacht schenken aan jouw ervaringen op dat moment zal je echt effecten van de beoefening merken in jouw leven. Met een jouw inzet, deskundige hulp, begeleiding en training kan je werken aan een leven met meer vrijheid, vrede en tevredenheid.
Inmiddels bestaat er een schat aan literatuur, online-informatie, trainingen en opleidingsinstituten als het gaat om Mindfulness, Mindfulness en onderwijs, Mindfulness en jongeren en Mindfulness en specifieke doelgroepen. Elke dag verschijnen er wel weer publicaties, onderzoeksverslagen en wordt er materiaal ontwikkeld om de aller-oudsten en de aller-jongsten binnen het onderwijs te bedienen met mooie meditaties, spelletjes, gespreksonderwerpen of verhalen.
Het is voor mij een hele uitdaging om iets met toegevoegde waarde te bieden binnen deze markt. Deze toegevoegde waarde van mijn trainingen heb ik gevonden in:
Ik baseer mij in mijn lessen op school en binnen het onderwijs ondermeer op de volgende bronnen:
Handige sites en tips kan je verder ondermeer vinden op de sites met de links hiernaast.