Mindfulness Yoga en HOA

Mindfulness: een leven vol aandacht.

21 november '22 en 17 januari'23:

14.30-17.30 u


“Happy teachers change the world.”


Misschien heb je tijdens de zomervakantie dit gevoel kunnen ervaren: 

je was je bewust van je omgeving, je lichaam, de geluiden, geuren en kleuren om je heen, je ademhaling was rustig en gelijkmatig en het was alsof alles opgenomen werd door jouw geest en jouw lichaam. En het was goed zo. Een moment van geluk en tevredenheid.

Rick Hanson (Ph.D. psycholoog, VS) noemt dit wel: de positieve neuroplasticiteit en de helende werking van een positieve gebeurtenis als we die bewust ervaren. Iets dat als tegenwicht kan functioneren tegen de natuurlijke en evolutionair bepaalde aanleg en eigenschappen van het brein: om vooral te focussen op negatieve ervaringen. Zo kan Mindfulness een work-out zijn voor je brein, maar dan meer een work-in. Door naar binnen te keren werken we aan zelf-inkeer en zelf-inzicht. Om vervolgens na deze aandachtsoefeningen onze wijsheid en compassie te kunnen delen met de wereld, waaronder met onze leerlingen en collega’s op school. Wat laten we los? Wat willen we veranderen? Op zoek naar een leven en loopbaan met aandacht voor ons zelf en de ander.

Na een eerste kennismaking met Mindfulness vorig jaar, gaan we verder met een workshop Mindfulness. Nu met nog meer tijd en aandacht voor de betekenis van mindfulness, de werking van het brein, de mogelijkheden van mindfulness in de klas en de 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction training (van Jon Kabat-Zinn) voor mensen werkzaam in het onderwijs.


Aandachtspunten workshop:

  • je kan deze workshop volgen in aansluiting op de kennismaking van vorig jaar maar ook los of zelfstandig
  • ervaring met mindfulness of mediteren is niet vereist
  • het is handig om ruim en soepel zittende kleding aan te trekken (eventueel in laagjes) en schoenen die makkelijk uit kunnen (met eventueel een extra paar warme sokken erbij)
  • in de ruimte voor mindfulness en yoga zijn matjes, kussentjes en hulpmiddelen aanwezig, maar ook stoelen en tafels
  • er zal een paar keer thee met wat snacks geserveerd worden (geen koffie en geen avondeten)


Na deze workshop 

  • heb je kennis genomen van de betekenis van mindfulness en de ontwikkeling van technieken om te werken aan een leven met meer ontspannenheid, tevredenheid, compassie en vrijheid
  • heb je een beter inzicht in de werking van het brein volgens de oude inzichten van de Boeddhistische psychologie en de nieuwste inzichten van neuro-psychologen
  • heb je een idee van de mogelijkheden van mindfulness voor en in de klas op basis van onderzoek en praktijkervaringen
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden om een training te volgen op basis van een wetenschappelijk onderbouwde en beproefde mindfulness methode, maar dan aangepast voor en door mensen werkzaam in het onderwijs (dus niet voor de leerlingen, hoewel wij zeker geloven dat leerlingen indirect zullen profiteren van een “Happy Teacher”!)                                                                                        

Yoga op school: beweging en verstilling.

21 november '22 en 17 januari '23:

17.30 - 18.30 u


“All your issues are in your tissues.”


Goede voornemens maken hoort bij een nieuw schooljaar, een nieuw kalenderjaar en voor diegenen die regelmatig yoga en mindfulness beoefenen: een nieuwe dag. Elke dag opnieuw mogen beginnen en het als een uitdaging zien om zoveel mogelijk uit de dag te halen wat erin zit. Dat geldt ook voor ons werk met onze leerlingen. Maar, eerlijk is eerlijk: dat is niet altijd makkelijk. Veel mensen in het onderwijs hebben dan ook regelmatig last van de werkdruk, van frustraties of van het gevoel “geleefd te worden”. Daar komt nog bij dat steeds meer tijd achter de computer wordt doorgebracht: veel van het over- en thuiswerk vindt plaats achter de schermen. Dit alles voelt soms niet goed: je bouwt stress op in lichaam en dat heeft weer effect op je geestelijk welbevinden. Het goede nieuws is dat je zowel preventief als curatief veel kunt doen aan het gezond houden van brein, geest en lichaam. De balans (her)vinden en de energie weer laten stromen: oefening baart kunst. Maar hoe daag je jezelf hierin elke keer weer opnieuw uit? Door samen op school aan yoga te doen!


Het belang van de beoefening van yoga en mindfulness wordt met de jaren duidelijker en bekender. In de wereldwijde bestseller The Body Keeps the Score van  Bessel van der Kolk (MD, klinisch psychiater, VS) wordt de werking van yoga (“bewust-zijn in beweging”) gekoppeld aan het verwerken van psychisch leed, trauma én stress. Citaat over de beoefening van bijvoorbeeld yoga: “ 


(...) but it’s interesting that it’s so much more satisfying to do yoga in a group than by yourself. There’s a likelihood that doing yoga in groups may activate the mirror neuron system of the brain, which is a system damaged by trauma, so practicing yoga and meditation in groups might give people a deeper sense of belonging.”


Tijdens deze workshop besteden we aandacht aan de betekenis van yoga voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, de wisselwerking tussen de ademhaling, het brein en het lichaam en de bijzondere effecten van yoga en meditatie op ons zenuwstelsel. De workshop is gericht op de eigen ervaring en de mogelijkheden om op school gezamenlijk yoga te beoefenen.


Na deze workshop 

  • heb je kort kennis genomen van de betekenis van yoga en 
  • heb je ervaren wat oefeningen uit de Hatha en Yin yoga kunnen betekenen om te werken aan een leven met meer ontspanning, flexibiliteit, kracht en balans
  • ben je op de hoogte van de mogelijkheden om mee te doen aan de wekelijkse yogalessen die geboden worden op het schooltoneel van Gymnasium Novum.