We organiseren een reeks workshops waarbij we onze aandacht richten op twee beginselen of pijlers uit de Mindfulness zoals ontwikkeld in de Mindfulness Based Stress Reduction Training. In elke sessie oefenen we met de twee pijlers aan de hand van oefeningen, literatuur en gesprekken. Vervolgens sluiten we iedere sessie af met een heerlijke yogales die aansluit bij het mindfulness-thema van de dag.
Alle workshops duren van 14.30 - 18.30 u. Het onderdeel Mindfulness is van 14.30- 17.00 u
Na een pauze met koffie en thee en snacks en een boeken-info-markt gaan we verder met een yogales van 17.30-18.30 u.
Daarna ga je naar huis met een compacte syllabus en een cpmplete maaltijd via de catering van de HOA.
Locatie:
Yoga Center Karuna
Johann Sebastian Bachlaan 51
2264 VB Leidschendam
Doelgroep: Mindfulness is voor iedereen. Zeker als je voor de klas staat kan je veel hebben bij de handvatten van Mindfulness.
Aantal deelnemers: 25 max.
Ruimte: een gewoon klaslokaal. Dat benadert ook de "normale situatie" voor velen onder ons.
Uit het onderzoek (samenvatting, opmerking door Tamsin Ford, Professor of Child and Adolescent Psychiatry at the University of Cambridge and co-investigator) - Other important findings:
Uit alles blijkt dat "mindfulness" een beoefening is. En een levenslang leren. En dat bevoegde en bekwame leraren er toe doen. Het lijkt wel onderwijs. Maar als we nu eerst eens zelf ervaren hoe is het is om te leven met aandacht?
Misschien heb je tijdens de zomervakantie dit gevoel kunnen ervaren:
je was je bewust van je omgeving, je lichaam, de geluiden, geuren en kleuren om je heen, je ademhaling was rustig en gelijkmatig en het was alsof alles opgenomen werd door jouw geest en jouw lichaam. En het was goed zo. Een moment van geluk en tevredenheid.
Rick Hanson (Ph.D. psycholoog, VS) noemt dit wel: de positieve neuroplasticiteit en de helende werking van een positieve gebeurtenis als we die bewust ervaren. Iets dat als tegenwicht kan functioneren tegen de natuurlijke en evolutionair bepaalde aanleg en eigenschappen van het brein: om vooral te focussen op negatieve ervaringen. Zo kan Mindfulness een work-out zijn voor je brein, maar dan meer een work-in.
Door naar binnen te keren werken we aan zelf-inkeer en zelf-inzicht. Om vervolgens na deze aandachtsoefeningen onze wijsheid en compassie te kunnen delen met de wereld, waaronder met onze leerlingen en collega’s op school. Wat laten we los? Wat willen we veranderen? Op zoek naar een leven en loopbaan met aandacht voor ons zelf en de ander.
Na een eerste kennismaking met Mindfulness vorig jaar, gaan we verder met deze workshops Mindfulness. Nu met nog meer tijd en aandacht voor de betekenis van Mindfulness in het onderwijs, de werking van het brein en oefeningen in aandacht geven. Ook zal kort een uitleg volgen over de geplande 8-weekse Mindfulness Based Stress Reduction training (de wetenschappelijk ontwikkelde en beproefde methode van dr Jon Kabat-Zinn) voor mensen werkzaam in het onderwijs (aug-okt 2023).
Practische aandachtspunten workshop:
Na deze workshop
Goede voornemens maken hoort bij een nieuw schooljaar, een nieuw kalenderjaar en voor diegenen die regelmatig yoga en mindfulness beoefenen: een nieuwe dag. Elk moment opnieuw mogen beginnen en het als een uitdaging zien om zoveel mogelijk uit de situatie te halen wat erin zit. Of in de situatie berusten. Het onderscheid kunnen en durven maken in dat wat je kan veranderen en niet. Dat kan een mooie intentie vormen voor ons persoonlijk leven, maar zeker ook voor ons werk met de leerlingen. Maar, eerlijk is eerlijk: dat is niet altijd makkelijk. Yoga helpt je om grenzen te verkennen, te accepteren of te verleggen. Dit kan ruimte creëren in je lichaam en in je hoofd. Zodat je verder weer goede en gezonde keuzes kan maken.
Veel mensen in het onderwijs hebben regelmatig last van de werkdruk, van frustraties of van het gevoel “geleefd te worden”. Daar komt nog bij dat steeds meer tijd achter de computer wordt doorgebracht: veel van het over- en thuiswerk vindt plaats achter de schermen. Dit alles voelt soms niet goed: je bouwt stress op in het lichaam en dat heeft weer effect op je geestelijk welbevinden. Het goede nieuws is dat je zowel preventief als curatief veel kunt doen aan het gezond houden van brein, geest en lichaam. In de oude, meer Oosterse filosofieën worden het lichaam en het brein ook als één onderdeel gezien en nooit als gescheiden onderdelen. De balans (her)vinden en de energie weer laten stromen is één van de belangrijkste doelen van de yogalessen. Ook het verhogen van lichaamsbewustzijn kan handig zijn als je voor de klas staat. Verder is het altijd fijn om iets te kunnen doen aan zaken als rugpijn, stijve schouders of nek. Ook hier geldt: oefening baart kunst. Maar hoe daag je jezelf hierin elke keer weer opnieuw uit? Door samen op school aan yoga te doen!
Het belang van de beoefening van yoga en mindfulness wordt met de jaren duidelijker en bekender. In de wereldwijde bestseller The Body Keeps the Score van Bessel van der Kolk (MD, klinisch psychiater, VS) wordt de werking van yoga (“bewust-zijn in beweging”) gekoppeld aan het verwerken van psychisch leed, trauma én stress. Citaat over de beoefening van bijvoorbeeld yoga: “
(...) but it’s interesting that it’s so much more satisfying to do yoga in a group than by yourself. There’s a likelihood that doing yoga in groups may activate the mirror neuron system of the brain, which is a system damaged by trauma, so practicing yoga and meditation in groups might give people a deeper sense of belonging.”
Tijdens deze workshop besteden we aandacht aan de betekenis van yoga voor mensen die werkzaam zijn in het onderwijs, de wisselwerking tussen de ademhaling, het brein en het lichaam en de bijzondere effecten van yoga en meditatie op ons zenuwstelsel. De workshop is gericht op de eigen ervaring op dat moment. Het belang van de uitademing en het accpeteren van grenzen. Ook zal kort iets verteld worden over de mogelijkheden om op Gymnasium Novum gezamenlijk yoga te beoefenen.
Na deze workshop